Ασφαλιστική “σφήνα” made in China στον ξενοδοχειακό “γάμο” Marriott-Starwood
της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Όταν ο αμερικανικός κολοσσός των ξενοδοχείων Marriott International υπέβαλε προσφορά εξαγοράς της μικρότερης Starwood Hotel and Resorts τον Νοέμβριο του 2015, ίσως να υποψιαζόταν ότι κάποιος από τους μεγάλους “παίκτες” του κλάδου όπως η Hilton και η Intercontinental να προσπαθούσε να χαλάσει το deal που θα δημιουργούσε τον μεγαλύτερο ξενοδοχειακό όμιλο του κόσμου από πλευράς αριθμού δωματίων. Αυτό που μάλλον δεν περίμενε είναι ότι η “σφήνα” θα ερχόταν από την.Κίνα και δεν θα ήταν ξενοδοχειακή, αλλά ασφαλιστική. Πραγματικά, η είδηση οτι ο ασφαλιστικός όμιλος Anbang βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της Starwood όχι μόνο ανατρέπει τους σχεδιασμούς της Marriott, αλλά μπορεί και να δημιουργήσει ένα νέο “παίκτη” στον ξενοδοχειακό κλάδο, με φιλοδοξίες ταχείας επέκτασης μέσω εξαγορών.
Η Anbang προσφέρει περί τα 13 δισ. δολάρια για την Starwood και η προσφορά της ( 76 δολ./μετοχή) που είναι 100% σε μετρητά μοιάζει αυτή τη στιγμή ελκυστικότερη από αυτή της Marriott που είναι σε μετρητά και μετοχές, με δεδομένη την πτώση της μετοχής της Marriott από το Νοέμβριο. Για την Anbang που ξεκίνησε ως τοπική εταιρεία ασφαλειών αυτοκινήτου στην Κίνα 12 χρόνια πριν, η εξαγορά της Starwood θα αποτελούσε την κορύφωση μιας ταχείας μεταμόρφωσης από μια μικρή ασφαλιστική σε έναν πολυσχιδή επενδυτικό όμιλο. Το τελευταίο 18μηνο, η Anbang έχει διαθέσει πάνω από 23 δισ. δολάρια (χωρίς να υπολογίζεται η προσφορά για την Starwood) για να αποκτήσει μια σειρά περιουσιακών στοιχείων στον ξενοδοχειακό κλάδο, στο real estate και τον χρηματοοικονομικό τομέα.
Υπό την ηγεσία του πολιτικά διασυνδεδεμένου προέδρου της Wu Xiaohui (που είναι νυμφευμένος με την εγγονή του Ντενγκ Χσιαοπίνγκ), η Anbang χρησιμοποιεί τα έσοδα από τις ασφαλιστικές της δραστηριότητες για να χρηματοδοτεί την επέκτασή της στο εξωτερικό. Στη συλλογή της περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων το εμβληματικό ξενοδοχείο της Νέας Υόρκης Waldorf Astoria, ο ουρανοξύστης Toronto Tower στο Τορόντο του Καναδά, η νοτιοκορεατική ασφαλιστική Tongyang, η αμερικανική Fidelity and Guaranty Life και η παλαιότερη ασφαλιστική εταιρεία του Βελγίου Fidea Assurances. Λίγες ώρες πριν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την Starwood, η Anbang είχε συνάψει συμφωνία ύψους 6,5 δισ. δολ. με την εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων Blackstone για την εξαγορά της Strategic Hotels and Resorts, αμερικανική αλυσίδα 16 πολυτελών ξενοδοχείων.
Πολλοί αναλυτές πάντως εκφράζουν προβληματισμό για την επιθετική στρατηγική εξαγορών της Anbang υπογραμμίζοντας ότι η ετιαρεία κινδυνεύει να υπονομεύσει την κερδοφορία του βασικού της ασφαλιστικού βραχίονα, με τα υψηλού ρίσκου στοιχήματα σε άλλους κλάδους. Οι μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξη των ασφαλιστικών δραστηριοτήτων της Anbang εστιάζονται στον πολύ χαμηλό βαθμό πρόσβασης των ασφαλιστικών υπηρεσιών στην Κίνα. Τα καθαρά εγγεγραμμένα ασφάλιστρα στη χώρα ανέρχονται μόλις στο 3% του ΑΕΠ της Κίνας, έναντι 7% το ΑΕΠ στις ΗΠΑ και 11% του ΑΕΠ στην Ιαπωνία, σύμφωνα με στοιχεία της Swiss Re.
H ελληνική πτυχή
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που η Anbang εξαγοράσει τελικά την Starwood, αυτό θα σημάνει την δραστηριοποίηση ακόμα ενός μεγάλου κινεζικού ομίλου στην ελληνική αγορά, μετά τις Cosco (ΟΛΠ) και Fosun (μέτοχος της Folli-Follie). Και τούτο διότι η Starwood διαχειρίζεται 11 ξενοδοχειακές μονάδες στην Αττική, τη Μεσσηνία, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τη Ρόδο. Σε αυτές περιλαμβάνονται πολύ γνωστά ξενοδοχεία, όπως οι δύο μονάδες του Astir Palace, στη Βουλιαγμένη, το Grande Bretagne, το King George, δύο από τα ξενοδοχεία του Costa Navarino, το Sheraton Rhodes Resort και το Santa Marina στη Μύκονο.
insuranceworld