Ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιρειών στην αύξηση της ανθεκτικότητας στον κυβερνοχώρο

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει μια έντονη κινητοποίηση με στόχο την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς ασφάλισης κυβερνοκινδύνων, η οποία παραμένει σχετικά μικρή.

Η Insurance Europe, πέρα από τις προσπάθειες που κάνει για να αποκτήσουν πρόσβαση οι ασφαλιστικές στα δεδομένα που θα συγκεντρώνει ο GDPR, ξεκίνησε πρόσφατα μία εκστρατεία ενημέρωσης σχετικά με τη σημασία της ασφάλισης κυβερνοκινδύνων. Στο πλαίσιο αυτό, πέρα από την εκδήλωση που προαναφέραμε, εγκαινίασε έναν ειδικό ηλεκτρονικό πόρο αφιερωμένο στην κυβερνοασφάλεια.

Σε αυτόν μπορεί να βρει κανείς μια σειρά από πρωτοβουλίες αρκετών εθνικών ασφαλιστικών ενώσεων (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο) που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας απέναντι στους κυβερνοκινδύνους, για παράδειγμα μέσω της ευαισθητοποίησης ή της παροχής συμβουλών στις ΜΜΕ.

Οι cyber risks στο επίκεντρο και της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς

Το cyber risk έχει αρχίσει να συγκεντρώνει το όλο και αυξανόμενο ενδιαφέρον και των Ελλήνων ασφαλιστών (ασφαλιστικές εταιρείες, μεσίτες).

Μπορεί η δική μας Ένωση να μην έχει αναλάβει ακόμα πρωτοβουλίες, όπως των χωρών που προαναφέρθηκαν, ωστόσο το ενδιαφέρον της για τους cyber risks είναι έντονο και εκφράστηκε στο Συνέδριο της Ύδρας. Στους συγκεκριμένους κινδύνους ήταν αφιερωμένη η μία εκ των δύο ενοτήτων του φετινού συνεδρίου, με ομιλητές τους κ.κ. Nicolas Jeanmart, Head of Personal Insurance, General Insurance & Macroeconomics, Insurance Europe, Jose Fidalgo, Regional Head of Risk Consulting Liability Central & Eastern Europe, Allianz Global Corporate Specialty SE, και Matthew Norris, Underwriter, Beazley Insurance, Lloyd’s of London.

Αλλά και ο ΣΕΜΑ στην προ του Συνεδρίου της Ύδρας εκδήλωσή του επέλεξε να αναδείξει ως θέμα το «έγκλημα στον κυβερνοχώρο» και τις δυνατότητες αντιμετώπισης κακόβουλων επιθέσεων, «αναγνωρίζοντας πως αποτελεί ένα από τα πλέον φλέγοντα θέματα στον ευρύτερο διεθνή επιχειρηματικό χώρο».

Φλέγον θέμα, γιατί οι οικονομικές και οι εμπορικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις από μία ενδεχόμενη κυβερνοεπίθεση είναι πάρα πολύ μεγάλες (σε €3,4 δις εκτιμώνται οι χρηματοοικονομικές απώλειες μόνο από το WannaCry ransomware), αλλά και μια ενδιαφέρουσα πρόκληση για την ασφαλιστική κοινότητα.

Ενδιαφέρουσα, όχι μόνο γιατί η κυβερνοσφάλιση αναδεικνύεται σε μία αγορά με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, αλλά και γιατί -όπως επεσήμανε ο κ. Nicolas Jeanmart, στο συνέδριο της Ύδρας-, οι ασφαλιστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τους κυβερνοκινδύνους τόσο ως πάροχοι της κάλυψης (καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα πλήθος “σιωπηλών”, όπως χαρακτηρίζονται, κινδύνων, που δεν είναι ακόμα σαφές αν καλύπτονται από τα παραδοσιακά συμβόλαια), αλλά και ως πιθανά θύματα και οι ίδιοι, αφού ως κάτοχοι μεγάλου όγκου ευαίσθητων δεδομένων αποτελούν στόχο -και ελκυστικό μάλιστα- κυβερνοπιθέσεων.

Συνεπώς, έχει λεφτά στον κυβερνοχώρο! Λεφτά για να χάσεις ή/και για να κερδίσεις!

Και επειδή το κέρδος είναι το ζητούμενο… κερδισμένοι θα βγουν όσοι επαγγελματίες της αγοράς ασχοληθούν με τους κυβερνοκινδύνους και όσες επιχειρήσεις επιλέξουν να καλυφθούν ασφαλιστικά έναντι των κινδύνων του κυβερνοχώρου.